Langkah mengubah blog biasa ke web professional

1) Switch ke domain custom

bila korang mula berblogging pasti akan ade domain bernama blablabla.blogspot.com kan..so bila korang dah tukar ke domain custom ia akan lebih kelihatan lebih gagah dan kacak lagi..dan visitor pun senang nak ingat kan URL korang tu..(aku menggunakan domain free jek..cukup laa tu sekadar ada-ada)

2) Tukarkan Favicon korang

Favicon ialah gambar kecil atau ikon yang berada di URL addres bar..korang akan perasan di tab browser akan ade ikon kecil B iaitu logo Blogger..so korang boleh tukarkan ikon tersebut ke ikon yang korang nak..

3) Sembunyikan Navigation bar korang

Bagi template default blogger memang akan ada Navbar yang nampak sangat kuno dan tidak menarik kat header blog tersebut..dengan membuang atau sembunyikan navbar tersebut boleh menampakkan lagi keprofesionalannya...

4) letakkkan butang menu

dengan meletakkan butang menu.visitor lagi mudah untuk mencapai posting-posting yang dah korang buat dahulu..bahagikan posting mengikut tajuk agar nampak lebih teratur.

5) Buang Time/Date, Author dan yang berkenaan

tak perlu korang nak sumbat benda-benda tu semua..setakat menyemak jek, bukan ade fungsi pon untuk visitor korang..visitor pon tak tengok pon benda2 tu sekadar nak tengok entri-entri korang jek..

6) Tukar Comment Form korang

Blogger memang sedia ada menyediakan sistem komen mereka sendiri..tetapi ada lagi sistem komen yang lagi baik dan tampak lebih professional lagi untuk korang pakai..yang paling popular sekali dikalangan blogger ialah Disquss, Intense Debate dan JS-KIT..

7) Buang "Showing post with label or for query"

Maksud aku adalah setiap kali korang pergi ke bahagian label lain akan terdapat kotak arahan seperti kat atas tu..cuba korang pergi ke web professional..ade ke tak mende tuh..

8) Buang "Subscribe to post atom".

"subscribe to post atom" muncul di setiap laman blog..Atom feeds lebih kurang jek dengan RSS feeds..so lagi baik korang buang jek link "subscribe to post atom" tu..pengguna biasa bukan tahu pon fungsi mende tuh..kan2??


9) Link Older Post, Newer Post dan Home

Link tersebut ada di setiap page blog korang..so apa kata korang tukar kan ke page numbering atau ape sahaja text yang lebih menarik.

p/s : tak faham?? tanyakan sahaja di comment :D