TEMPLATE ATAU BUATAN SENDIRI???


Ramai blogger sedia maklum bila ada blog mesti laa nak kena hias cantik-cantik ikut citarasa kan?? so masing-masing punya cara nak buat layout blog korang cantik menarik tertarik..bagi yang tak mahir nak melayan html/css/xml yang serba mengarut dan kusut tu pilihan utama diorang ialah download template yang tercantik..tak kita laa senang ke susah nak cari asalkan puas hati dengan hasilnya..

Bagi yang suka mendesign serta bergaul dengan segala coding mahupun meletak susunan ikot kemahuan sendiri mereka lebih suka menggunakan template basic yang disediakan blogspot dan mengubah coding serta rekaan semaksima yang mungkin..mungkin ia agak mengambil masa dan berisiko..tapi peduli apa kan, mesti korang akan cakap "blog aku, bukan blog korang"..berikut adalah kelebihan antara design template sendiri dan download template sedia ada..

Template Download

Tiada risiko
- takkan ade masalah punya dengan template download ni..dah pembangunnya suruh download kan..kalau ada masalah takkan diorang nak upload suka-suki..

Jimat masa
-korang dah tak payah nak explore coding satu persatu..terus jek..download then upload..kalau tak suke dengan hasilnya boleh cari lain..macam korang dah tak sayang awek korang mule laa menggedik kat shopping mall atau busstand untuk cari yang lebih fresh..(saya sayang kiki saya ye :D)

All in one
-kadang2 ada template yang kita download tu dah siap widget kat template tu..itu memang memudahkan kerja korang..selain tu header pon teros dimasokkan sekali..jadik tak payah laa korang nak bukak kedai gambar(photoshop) untuk design header korang..

Mesra "newbie"
-bagi korang yang tak pernah bertegur sapa ngan "html/css/xml" agak sukar untuk korang memahami sepenuh hati coding tersebut..mujurlah ada downloadable template kan jadi penyelamat..



Buatan/rekaan sendiri

Pemilikan
-Sepenuhnya milik kita sendiri..takdenye ada signature orang lain kat template tu..cuma kita sorang jek yang pakai template yang kite design sendiri tu..takkan laa orang lain nak pakai sama macam kita pulakkan..dari mana laa diorang rembat tu..

Sentiasa boleh diubah
-kalau korang rasa macam tak berpuashati dengan template yang dibuat..korang boleh edit codingnya tanpa menjejaskan keseluruhan template..maksud aku ialah kalau lah korang tak puas hati ngan kelebaran header dan kedudukannya korang boleh edit sendiri sama ada nak lebih besar/kecil, tinggi/rendah..semuanya ikot kekreatifan korang..

Medium pembelajaran
-macam2 korang boleh belajar bila reka sendiri sendiri template blog korang..aku pon banyak bertanya kat blogger-blogger lain macam mana nak buat tu...macam mana nak buat ni..asalkan dapat apa yang aku nak..memang laa banyak makan masa dan berisiko bila design sendiri..tapi bila hasilnya dah jadik depan mata..mestilah suka..takkan sedih lak kan..hahah

Boleh kurangkan berat "loading"
-bila dah design tu korang kene laa pandai-pandai optimized apa yang patot ada dan apa yang tak patot ada..dengan tu kadar load blog korang akan berkurang..sebagai contoh.background blog tersebut..bila dah design jangan laa gila gaban korang save high quality..paling maksimum jangan laa sampai ber MB..tu memang carik nahas..paling terbaik ialah KB..mujurlah size background aku cuma 60KB jek.. :D

*takde salah pon antara download sendiri mahupun design sendiri..itu semua terpulang..kalau yang dah mahir tu dari sini laa nak asah bakat..kalau yang belum mahir pon masih boleh belajar tweak sikit2 coding template tu..