Peratusan pengangguran graduan Malaysia

Secara rasmi hari ni aku start balik berblogging semula. semua setting kat blog ni semua aku kena reset balik. domain kene setup balik. keyword seo kene setting balik, follower pon aku tak dapat retrieve balik. kiranya yang berkenaan dengan blog yang perlu diupdate aku kene update semula. termasuk laa design baru blog ni yang terpampang kat screen korang ni. buat sedap mata memandang jek. heheh

kalau ikut kiraan kalendar dan kiraan logik akal aku dah dekat 2 tahun aku tinggalkan blogging. bukan faktor masa jek halang aku nak berblogging ni. faktor kebuntuan kesibukan dan kemalasan pon main peranan...dalam masa 2 tahun macam-macam benda dah berlaku kat diri aku, kat negara aku, dan kat negeri aku ni. sebelum ni aku rajin update entri pon pasal masih belajar lagi. banyak masa terluang aku boleh abeskan kat blog. tapi sekarang dah keje ni bukan nak cakap tak ade masa. tapi faktor otak aku belah kiri ngan kanan ni sibuk kerah idea untuk design kat tempat keje. sape yang kerja sebagai designer faham laa camne.

boleh dikatakan sejak aku habis belajar 2 tahun dulu hidup aku sebagai student yang banyak masa gaming, goyang kaki, tidur, surf internet terpaksa aku tinggalkan oleh sebab fasa hidup baru aku kene mulakan. habis praktikal aku start usaha cari kerja, malas dah nak buang masa rehat2 dulu lepak2. nanti bila dah buat camtu confirm terus terbiasa jadi malas nak keje.


ramai student anggap kononnya bila korang dah bergelar graduan dah boleh demand gaji dengan bakal majikan. tu yang ramai masih mengganggur bukan sebab tak dapat keje. tapi memilih nak yang bergaji besar. ingatlah zaman sekarang sijil diploma/ijazah korang tu nilainye kecik jek nak dibandingkan pengalaman kerja. majikan sekarang cuma perlukan skill korang bekerja dan pengalaman korang kerja jek. mana datang skill tu?? datangnya dari ilmu yang korang belajar dulu laa. sijil korang tu cuma sehelai kertas menandakan korang dah tamat belajar. yang paling penting  camna korang praktikkan ilmu yang korang dapat masa belajar tu.

bila pengalaman kerja tu dah cukup barulah korang boleh demand sikit gaji. jangan fikir pelajaran tinggi boleh jamin masa depan korang yang cemerlang gemilang dan terbilang. even yang cuma ada SPM jek pon boleh berjaya dan lebih selesa hidup diorang oleh sebab diorang sedar dengan kelulusan camtu tak boleh menjamin diorang untuk dapat karier yang baik. tapi dengan kemampuan diorang untuk berusaha dan cekal kerja apa pon lama kelamaan rezeki diorang bertambah. Allah tu maha adil. semuanya bergantung kat usaha korang sendiri. jangan ego dengan kelulusan yang korang ada. beranikan diri cari pengalaman kerja sebarang bidang. letakkan rasa tanggungjawab kat dalam diri sendiri.

punca aku tulis entri macam ni ialah sebab statistik peratusan graduan yang menganggur kat Malaysia ni ialah sebanyak 77%. tinggi tuu. kerajaan dah buat bermacam cara buka peluang untuk graduan cari kerja. korang cuma perlu cari insiatif korang sendiri jek untuk kembangkan lagi kemahiran korang.

p/s : usaha tangga kejayaan!