Coret Silam.

Herrrmm..

jarang sekali aku jejak jari nak update blog ni. yee JARANG, ntah laa semangat berblogging tu dah tak sama macam time aku masih menuntut dulu, macam2 benda dah berubah. ketara sangat perbezaan. bila mana aku imbas balik post-post terdahulu, status facebook bertahun lepas, aku dapat rasa masa yang tergadai. apa yang aku dah capai dan aku bazir selama masa berlalu.

MASA..

Semua orang perlu masa, tak sorang pon boleh lari dari meningkat usia, jujur kata aku masih terkial kejar apa yang aku cita, walhal masa seakan memecut tanpa mengira. kita sedar masa itu emas, tapi kenapa masih bazir masa? ntah laa.. banyak sangat masa aku terbuang, banyak sangat benda berfaedah yang aku boleh manfaat tapi aku biarkan, nilah khilaf manusia. bila dah takde baru terasa.

KEKHILAFAN..

Kau tanya semua orang pernah tak buat silap? pernah tak buat dosa?..kita manusia lemah mana boleh lari dari silap, tiada daya manusia elak dari kesilapan, jangan disalahkan orang lain kenapa kita buat silap & dosa. tanya diri kita sendiri. Aku? yee aku sedar banyak sangat silap dan dosa aku dah laksana, aku sedar masa yang aku patut beramal tapi aku cuma berkhayal dengan dunia. leka dengan keseronokan lalai dengan kenikmatan diberi. tapi siapa yang tak punya sejarah diri? bukan tugas kita menilai semuanya.

PENGALAMAN..

Dari kecik aku dah diajar belajar dengan hidup susah, macam2 kesusahan dah aku lalui. banyak pengalaman pahit manis bila hidup dalam kesusahan, aku tak kisah tak dapat apa yang aku nak masa kecik dulu. sebab aku percaya hidup ni macam roda. satu masa nanti aku akan bergolek ke atas walau perlahan. Alhamdullilah. karma hidup.

KERJA..

Bila habis sekolah aku excited nak kerja. aku sambar ape kerja sekalipun untuk aku tampung duit poket aku. waktu tu gaji 500 pon aku rasa cukup sangat dah untuk aku. bagi aku kos nak hidup makan minum beli itu ini masih relevan lagi, tapi sekarang..entah kenapa aku risau 10 tahun lagi. waktu bila gajet jadi keperluan bukan lagi kehendak. hubungan sesama manusia cuma bergantung pada jalur lebar. nak dibanding dengan 10 tahun lepas, beza..jauh sangat bezanya.

Hubungan..

Tahun ni juga aku di uji bermacam dugaan. dugaan kerja, aku strugle nak sesuaikan diri dengan tempat kerja baru, bukan senang aku nak puaskan hati majikan baru, nak pikul tanggungjawab lebih dalam syarikat yang lebih besar. tapi InsyaAllah tiada benda yang mustahil. dan dugaan paling besar Allah uji aku ialah terpaksa melepaskan orang yang paling aku sayang dan percaya boleh jadi isteri yang baik untuk aku. berat sangat hati. tapi aku tahu Allah punya rencana lain untuk aku. mungkin aku terlalu leka sebab tu Allah bagi peringatan macam ni. aku cuma boleh ucap terima kasih sgt2 sebab ambil berat kat aku selama kita bersama.

“Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”.